Sauna

 

 

JAK TO DZIAŁA

Kąpiel w saunie jest połączeniem zabiegu przegrzewania ciała przy zastosowaniu gorącego, suchego powietrza z okresowym, krótkim oddziaływaniem dużej wilgotności i powietrza o dużej ujemnej jonizacji, a następnie zabiegiem ochładzania ciała za pomocą kąpieli powietrznej oraz zimnej kąpieli wodnej. Aby cały zabieg miał sens kąpiel w saunie powinna składać się z minimum 2-3 cykli . Optymalny dla organizmu człowieka czas przebywania w kabinie, to 8-15 minut. Dla osób zaadaptowanych dopuszczalny jest pobyt dłuższy. Głównym jednak czynnikiem regulującym czas jest samopoczucie osoby korzystającej z sauny. Całkowity czas korzystanie z sauny powinien trwać od 1,5 do 2 godzin.

PRZED SAUNOWANIEM

Przed wejściem do bani nie spożywamy obfitego posiłku. Nie zaleca się jednak być na czczo. Nie należy też spożywać przesadnie dużej ilości płynów, ponieważ powoduje to niepotrzebne obciążenie nerek. Picie płynów nie powoduje zwiększenia się ilości potu. Przed zabiegiem dobrze jest oddać mocz i stolec. Wskazane jest umycie całego ciała i wytarcie do sucha. Idąc do sauny zabieramy ze sobą dwa ręczniki, jeden do położenia na ławkę na której będziemy siedzieć, drugi do okrywania ciała, osłonienia głowy, uszu, nosa. Wskazana jest też czapka wełniana do ochrony głowy i uszu. Nie jest to jednak konieczny gadżet.

W TRAKCIE SAUNOWANIA

W kabinie sauny powinno przebywać się nago ale zaleca się zakładać bieliznę, najlepiej bawełnianą. Najbardziej wskazaną pozycją jest leżenie na plecach na ławie z lekko ugiętymi nogami lub siedzenie w siadzie skulonym na suchym ręczniku.

Aby zwiększyć intensywność przegrzania ciała po kilku minutach przebywania w saunie gorące kamienie polewa się małą ilością wody. Jest to zabieg wysoce bodźcowy, silnie obciążający ustrój. Dochodzi wtedy do zwiększenia natężenia pola elektrycznego (ujemna jonizacja powietrza), krótkotrwałego wzrostu wilgotności i zmniejszenie gęstości powietrza. Nie należy polewać kamieni, gdy w kabinie jest wysoka wilgotność lub niska temperatura.

Dodatkowym bodźcem podczas pobytu w saunie może być smaganie się brzozowymi gałązkami, dzięki czemu następuje rozszerzenie naczyń krwionośnych skóry. Witki służą do lekkiego masowania całego ciała od stóp do ramion przy wysokiej temperaturze i wilgotności. Używanie witek powoduje lepsze rozgrzanie ciała. Uważa się, że ciepło jest wbijane w ciało na około 3-4 cm w głąb. Rozszerzają się naczynia podskórne, uwalniają się toksyny i skóra oraz ciało samoistnie oczyszcza się.

Bardzo istotną częścią kąpieli jest ochładzanie organizmu. Przegrzanie ciała powoduje maksymalne rozszerzenie naczyń krwionośnych, natomiast ochłodzenie w pierwszym momencie zwężenie naczyń, a potem głębokie przekrwienie. Ochładzanie jest najważniejszym czynnikiem leczniczym i profilaktycznym sauny. Jego znaczenie polega na przerwaniu utraty ciepła, ułatwieniu dopływu krwi do serca, zmniejszenie częstotliwości skurczów serca, zwiększeniu wysycenia krwi tlenem, spowodowaniu uczucia przyjemnego psychicznego pobudzenia i odświeżenia, poprawienie wskaźników sprawności układu oddechowego.

Bezpośrednio po wyjściu z sauny należy stosować zimne polewanie w kierunku od obwodu do środka ciała lub zimną kąpiel zanurzeniową. Po kąpieli wodnej nieodzowne jest chłodzenie ciała na powietrzu. Zwiększa to znacznie efektywność schładzania organizmu ponieważ powierzchnia skóry człowieka, to około 1,5 m2, a powierzchnia dróg oddechowych, to około 100 m2. Bez pełnego schłodzenia dróg oddechowych może dojść do rozstrojenia wegetatywnego organizmu.

PO SAUNOWANIU

Ważne jest aby po ostatnim wejściu do kabiny dobrze ochłodzić ciało. Niewystarczające ochłodzenie ustroju może być przyczyną przeziębienia na skutek rozszerzenia naczyń krwionośnych skóry i utrzymywania się pocenia. Także podczas ostatniego chłodzenia uzupełnia się płyny ustrojowe – najlepiej ziołową herbatką, sokiem pomidorowym lub wodą mineralną.  Picie dopiero po saunie ma znaczenie dla pełnego usunięcia wody wraz z toksynami i metabolitami z przestrzeni międzykomórkowej do krwi, a następnie do potu. Picie wody podczas pocenia się i podczas przerw pomiędzy wejściami do kabiny nie umożliwia pełnego oczyszczenia komórek, ponieważ wypocona woda jest w nich uzupełniana i tym samym nie ma efektywnego oczyszczania organizmu. Ważnym elementem zapobiegającym zmianie naturalnej kwasowości skóry, stanowiącej część mechanizmów obronnych ustroju, jest zmywanie po saunie ciała tylko wodą bez użycia mydła.
Ponieważ pożądane zmiany w organizmie po zastosowaniu sauny utrzymują się około jednego tygodnia, wskazane jest korzystanie z niej raz w tygodniu. Biorąc pod uwagę dzienny rytm biologiczny termoregulacji należy stosować saunę w godzinach popołudniowych. Ważnym elementem bezpieczeństwa jest to, aby w saunie nie przebywać samemu.

O RUSKIEJ BANI

O RUSKIEJ BANI

Badania archeologiczne dowodzą, że już od epoki kamienia człowiek stosował naprzemiennie bodźce w postaci ciepła i zimna. Także Słowianie w czasach plemiennych używali drewnianej łaźni z kamiennym piecem. Po zmniejszeniu się popularności sauny w XVII w. do naszych czasów przetrwały one w tradycji rosyjskiej i północnej części Europy. W Polsce na terenie Suwalszczyzny ruska bania została rozpropagowana przez żyjących tam starowierców.

Źródłem ciepła w bani jest piec z kominem opalany drewnem i obłożony dużą ilością kamieni. Zazwyczaj w bani panuje temperatura około 70 ̊C. Większość osób dobrze znosi taką temperaturę. Wilgotność powietrza oscyluje w granicach 20-30 %.

BUDOWA

Sauna beczka, to wolnostojąca sauna w formie leżącej beczki kąpielowej. Sauna beczkowa jest wykonana z bala świerkowego o grubości 400 mm. Średnica sauny, to 220 cm, a jej długość 400 cm składająca się z kabiny sauny 250cm, przebieralni 100cm oraz tarasu 50cm. Do ogrzania sauny służy piec opalany drewnem.

Sauna wyposażona jest w:

  • drzwi zewnętrzne przeszkolone
  • drzwi wewnętrzne szklane hartowane
  • dwa okienka wraz z okiennicami
  • otwór wentylacyjny
  • ławki z drewna olchowego
  • podesty podłogowe
  • piec wewnętrzny Harvia opalany drewnem
  • termometr, higrometr
  • ceberek z chochlą
  • dwa zagłówki
  • oświetlenie LED kabiny sauny
  • oświetlenie przebieralni oraz tarasu
  • radio CD z nagłośnieniem

KORZYŚCI

  • hartuje i zwiększa odporność organizmu na infekcje
  • zwiększa podstawową przemianę materii nawet o 40%, co ma związek z pobudzeniem układu współczulnego
  • pobudza gruczoły dokrewne, szczególnie układ podwzgórzowo-przysadkowo-nadnerczowy
  • powodując zmniejszenie napięcia mięśniowego poprzez zmniejszenie aktywności motoneuronów gamma i pobudzenie włókien intrafuzalnych, co z kolei obniża aktywność motoneuronów alfa
  • poprawia elastyczność tkanki włóknistej torebki stawowej i więzadeł stawowych, zwiększa krążenie krwi w torebce stawowej i zmniejsza lepkość mazi stawowej
  • oczyszcza skórę szczególnie ze złuszczonego naskórka
  • pobudza gruczoły potowe odpowiedzialne za termoregulacje organizmu
  • pobudza warstwę rozrodczą naskórka
  • powoduje wzrost ukrwienia i przemiany materii w mięśniach
  • zwiększa siłę mięśni
  • reguluje czynność układu autonomicznego
  • zmniejsza zawartość kwasu mlekowego we krwi
  • zwiększa wysycenie krwi tlenem
  • powoduje psychiczne uczucie przyjemnego pobudzenia i odświeżenia
  • poprawia wskaźniki sprawności układu oddechowego
  • zmniejsza napięcie układu nerwowego
  • zwiększa potrzebę snu i jego głębokość

PRZECIWSKAZANIA

Do bezwzględnych przeciwwskazań do stosowania sauny należą: 

  • ostre, przewlekłe choroby zakaźne
  • wszelkie krwawienia, jawne i ukryte
  • niewydolność krążenia, miażdżyca znacznego stopnia
  • choroby w przebiegu ostrym i podostrym
  • choroby przewlekłe w okresie zaostrzeń
  • nowotwory złośliwe i łagodne w okresie wzrostu stałego
  • choroby psychiczne
  • padaczka
  • zaburzenia hormonalne
  • alkoholizm, narkomania
  • wyniszczenie i zniedołężnienie znacznego stopnia